Arbejdstagerrettigheder

Global Compact titelbillede

Arbejdstagerrettigheder, princip 3-6

Princip 3: Virksomheden bør opretholde foreningsfriheden og effektivt anerkende retten til kollektiv forhandling.

Princip 4: Virksomheden bør støtte udryddelsen af alle former for tvangsarbejde.

Princip 5: Virksomheden bør støtte effektiv afskaffelse af børnearbejde.

Princip 6: Virksomheden bør afskaffe diskrimination i relation til arbejds- og ansættelsesforhold.

Eksempler på hvordan Coop arbejder med principperne:

Fokus på etisk handel.

I Coop har vi etisk handel som en af vores mærkesager, da vi vil gerne bidrage til at bedre arbejdstagerrettighederne – særligt for de arbejdere i udviklingslandende, der i dag arbejder under forhold, der er væsentlig ringere, end dem vi kender i Danmark. Vi arbejder således aktivt på at udbrede kendskabet til etiske mærkningsordninger hos de danske forbrugere bl.a. gennem kampagner i butikker og tilbudsaviser. Derudover satte vi os i starten af 2009 et mål om, at vi ville fordoble salget af Fairtrade varer i løbet af tre år, og at vi i samme periode fra 2009 til 2011 ville introducere mindst 25 nye Fairtrade varer. Salget af Fairtrade er steget 92% siden udgangspunktet år 2008 (hvilket næsten er en fordobling), og der er i løbet af den tre-årige periode kommet 115 flere Fairtrademærkede varer på hylderne, således at vi i dag har 245 varianter af Fairtrade varer i sortimentet.

Kontrol af leverandører i Fjernøsten.

Coop Danmark er medejer af Intercoop, der er et indkøbsselskab for non-food varer i Fjernøsten. Intercoop har udarbejdet en Code of Conduct, der helt overordnet skal sikre, at der ikke sker brud på arbejdstagerrettighederne hos vores leverandører. I 2011 leverede 971 aktive fabrikker, varer til Intercoop, og der blev i løbet af året i alt gennemført 467 audits (hertil skal lægges at en del fabrikker stadig har gyldige audits der blev foretaget i 2010). Fabrikkerne kan enten auditeres efter Intercoops egen Code of Conduct eller andre accepterede standarder såsom BSCI, ICTI, Sedex, SA8000 samt Wrap. Blandt de fabrikker der blev auditeret efter BSCI eller de øvrige accepterede standarder levede 74 pct. op til BSCI’s krav (de blev kategoriseret som ”good” eller ”improvement needed”), mens 26 pct. ikke levede op til kravene (de fik betegnelsen ”non-compliance”). Helt anderledes så det ud for de fabrikker, der blev auditeret efter Intercoops Code of Conduct. Her var det kun 12,6% af de gennemførte audit, der blev vurderet til at være i orden (”good” samt ”improvement needed”), mens 86% af de auditerede fabrikker ikke levede op til kravene i InterCoops Code of Conduct. Det er vores holdning, at det gavner medarbejderne på fabrikkerne bedre, at vi går i dialog med leverandøren og lægger en plan for, hvordan der kan rettes op på de kritisable forhold frem for helt at afbryde samarbejdet, og ved alvorlige overtrædelser af Intercoops Code of Conduct bliver der foretaget en ny kontrol af leverandøren inden for 3 måneder.

Tvangsarbejde hos leverandører i Fjernøsten.

Intercoops Code of Conduct fremhæver, at man ikke vil arbejde med leverandører, der gør brug af arbejdere, der ikke frivilligt har tilbudt deres arbejdskraft (tvangsarbejdere). Også tvunget overarbejde, gældsslaveri og tilbageholdelse af identitetspapirer anses for tvangsarbejde. I 2011 blev der ikke fundet nogle tilfælde, af tvangsarbejde, hvorimod der i 2010 blev fundet et enkelt tilfælde hvor en leverandør tilbageholdt nogle arbejderes pas.

Bekæmpelse af børnearbejde i leverandørkæden.

I Intercoops Code of Conduct gøres det klart, at man ikke vil indgå samarbejde med leverandører, der benytter børnearbejdere i produktionen (defineret ud fra de pågældende landes lovgivning på området). Dette gælder ved en hvilken som helst type af varer. I 2011 afslørede kontrolbesøgene alligevel to tilfælde, hvor leverandører har benyttet sig af børnearbejdere i produktionen, og derudover var der i et enkelt tilfælde mistanke om, at en leverandør benyttede børnearbejdere. I disse tilfælde arbejder vi på at finde den løsning, der bedst varetager børnenes interesser, hvilket typisk er at sørge for undervisning/skolegang til børnene. I forhold til 2009 hvor der blev afsløret omkring tyve tilfælde, går udviklingen den rette vej.

Bekæmpelse af diskrimination

I Coop tror vi på, at forskellighed bidrager positivt til vores forretning, så derfor rekrutterer vi med henblik på at have en mangfoldig medarbejderstab hvad angår, køn, alder, etnicitet, religion m.v. Vi samarbejder med jobcentre om at tilbyde beskæftigelse til udsatte ledige, hvilket både er med til at forsyne Coop med arbejdskraft, og samtidig øger jobcentrenes muligheder for at sikre udsatte ledige en plads på arbejdsmarkedet. I Coop er der således rige muligheder for at kunne tilpasse arbejdet til den enkelte medarbejders kompetencer, og vi gør, hvad vi kan for både at skabe rum til personer, der kan have svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet og samtidig have rige karrieremuligheder på tværs af organisationen og fokus på leder- og talentudvikling. I løbet af 2011 er flere butikker og varehuse blevet hædret for deres indsats for bl.a. integration og rummelighed.

Fokus på medarbejdertilfredshed.

Vores medarbejderundersøgelse viser også, at Coop er et godt sted af arbejde. Således har 24.000 medarbejdere i Coop familien deltaget i APV-MTU undersøgelsen, der kortlægger medarbejdertilfredshed og de ansattes vurdering af arbejdsmiljøet. Trods en periode med effektiviseringer i alle dele af Coop familien med meget travlhed til følge, så viser undersøgelsen, at tilfredsheden er meget høj.

Fald i antallet af arbejdsulykker.

Vi har igennem de seneste år haft særlig fokus på at minimere antallet af arbejdsulykker, og siden 2009 har vi ført nøje statistik over alle hændelser og fulgt op med henblik på at forebygge både på lagre og i butikker. Dette arbejde har været en succes, idet antallet af totale arbejdsulykker er faldet fra 729 i 2009 til 639 i 2011.