EN CADEAU TIL BRUUNS GALLERI

”Min datter glæder sig hver gang, hun skal på job i Kvickly Bruuns Galleri”, skriver Anette Tjørnemark:

Min 17-årige datter har fået job som servicemedarbejder i Kvickly Bruuns Galleri i Aarhus. Hun havde sendt en uopfordret ansøgning og var heldig at få job 7-8 timer om ugen. Det passer fint, når hun også skal passe sin skole ved siden af.

Min datter har tidligere haft job som ungarbejder i en anden butikskæde, men var ikke særlig glad for det dengang. Der var ingen oplæring, ingen ansættelseskontrakt, intet ordentligt arbejdstøj. Kort sagt var der ikke styr på ret meget. Derfor var jeg selvsagt noget spændt på, hvordan det så ville være for hende at arbejde i Coop.

Jeg skal love for, at det er noget helt andet! Allerede den første dag, hun mødte på arbejde, var forskellen helt tydelig. Salgslederen i afdelingen var klar til at tage imod hende, og da hun kom på arbejdet, havde salgslederen sørget for, at der var lavet navneskilt til hende og hun hjalp med at finde det rigtige arbejdstøj. Dernæst fik hun en rundvisning i varehuset og en grundig oplæring i sit arbejdsområde. Det har alt sammen betydet, at min datter er så glad for sit arbejde. Hun glæder sig hver gang, hun skal afsted på job.

Efter den første dag på arbejdet kom hun hjem med adskillige papirer til gennemlæsning. Ja, der var endda et brev stilet specielt til os forældre. I brevet stod der bl.a., at Kvickly afpasser de unges arbejdstid, sådan at arbejdet ikke går ud over skolen. Der var også en kontaktperson, vi kunne ringe til, hvis vi havde spørgsmål til ansættelsen. Det er jeg virkelig imponeret over! Min datter fik flere pjecer med hjem. Blandt andet en pjece om unge på arbejde. Pjecen gennemgår på en overskuelig måde, hvilke arbejdsområder de unge må bestride, hvor mange timer de må arbejde osv.

Men dét, som jeg finder mest interessant, er personalehåndbogen, som er udarbejdet af varehuschef Jan Kornum. Personalehåndbogen er meget udførlig og gennemgår yderst informativt alt lige fra historien bag Coop og FDB over vigtige telefonnumre og kontaktpersoner til butikkens værdigrundlag, visioner, god kundeservice og generelle personaleforhold. Det er virkelig gennemarbejdet.

Jeg er også imponeret over, at man ligefrem har et sæt værdier. Fx oplistes der fire begreber: Sig det! Til den der kan gøre noget ved det. Gør det! Om engagement Vis det! Vær serviceminded – både overfor kunder og kollegaer Ta’ det! Tag ansvar for din arbejdsplads.

Og det gode budskab fortsætter i butikkens visioner med fire nøgleord: livsglæde, engagement, loyalitet og kvalitetsbevidsthed. Ud for hvert ord beskrives kort, hvordan man som medarbejder helt praktisk kan omsætte disse nøgleord til hverdag.

Personalehåndbogen kommer også ind på praktiske situationer som fx: »En af dine venner stiller sig hen for at sludre, mens du har kunder«. Situationen løses således: »Du beder vennen om at tales ved senere, og du har som altid fuld opmærksomhed på den kunde, du er i gang med at ekspedere«.

Lige præcis den situation kunne min datter tage til sig, da mange af hendes venner lige har været forbi for at se, hvor hun arbejder. Så er det vigtigt at huske, at det ikke er som i skolen eller derhjemme, men at det faktisk er en arbejdsplads, hvor der forventes noget af én.

Når disse ting er sagt, så er der nogle forhold, som man ikke sådan lige kan give videre til andre. Og det er stemningen i butikken. Min datter har hele tiden givet udtryk for, at hendes kollegaer er så imødekommende og venlige. At der er en rigtig god atmosfære i butikken. Det er jo ikke umiddelbart noget, der kommer, fordi medarbejderne får udleveret en personalehåndbog!

En god atmosfære er skabt af mennesker. Og medarbejdere kan kun sprede en god atmosfære, hvis de trives på jobbet, har gode arbejdsbetingelser og nogle rammer, som er til at forstå. Det har man formået at skabe i Kvickly Bruuns Galleri. Og når jeg skriver »man«, så er det jo ledelsen, der her er tale om. Efter min opfattelse formår en god ledelse at sprede den positive stemning ned gennem butikken. Og jeg tror, at det er dét, som min datter har bemærket allerede fra dag ét i butikken.

Selvom hun snart er voksen, så betyder det alligevel meget, at man som forældre véd, at der på den unges arbejdsplads er styr på tingene, og at man trives i butikken og med hinanden. Sådan er det i Kvickly Bruuns Galleri!

(Artikel fra Butikslederen: Kvickly Bruuns Galleri)