Vores rollemodeller

Der er mange indgange og måder at gøre karriere på i Coop.

Det kan du læse meget mere om i de personlige historier, som nogle af vores dygtige kollegaer i butik fortæller. Kollegaer, der enten selv har gjort karriere på tværs af vores butikstyper, og hvad de har oplevet og lært undervejs og kollegaer, der i det daglige arbejder med at udvikle deres medarbejdere.

Klik på medarbejderne herunder for at læse deres historier:

         
Dennis, Varehuschef,
Kvickly
Peter,
Salgschef, SuperBrugsen
Henrik,
Markedschef, Dagli'Brugsen
Annie,
Butikschef,
Irma
Annemette, Butikschef,
fakta


Dennis, Varehuschef, Kvickly

Jeg synes, det er super vigtigt, at vi arbejder på tværs af de forskellige butikstyper for at sikre medarbejderudvikling – det er den eneste måde, vi får udviklet en god pipeline på. Jeg er tæt på mine medarbejdere og arbejder konkret med motivation, involvering og opfølgning. Jeg tror, at mine medarbejdere ville sige, at jeg giver lige meget til alle. Det er f.eks. væsentligt for mig at få afholdt PU samtaler, og at vi i hele huset har styr på medarbejdernes udvikling. Jeg følger altid op på PU i efteråret – blot så alle parter er enige om ”hvor langt vi er”. Det gør, at jeg har en god forståelse for mine medarbejdere og deres karriereønsker, som jeg arbejder på at understøtte.

Konkret betyder det, at jeg har ”sendt” flere af mine dygtige medarbejdere videre til andre butikstyper sidste år: tre af mine salgselever kom til stillinger som souschef i fakta, en salgsleder kom til en stilling som foodchef i SuperBrugsen og en anden salgsleder komtil en stilling som souschef i fakta.

Det er vigtigt for mig at sige, at mit arbejde med medarbejderudvikling ikke kun gavner de medarbejdere, der får indfriet deres ønsker, men at jeg er sikker på, at det også er en væsentlig grund til, at vi her i Kvickly Vericentret har en meget høj trivsel, og høj L-nps og E-nps.

Men vi skal hele tiden være meget opmærksomme på at udvikle både kommunikation og kultur mellem butikstyperne omkring karriere på tværs og det at hjælpe hinanden. Det handler om netværk og relationer. Jeg har også lige selv lånt medarbejdere ud til SuperBrugsen i forbindelse med deres jubilæum. Sådan nogle initiativer er vejen frem.

Til toppen


Peter, Salgschef, SuperBrugsen

Som salgschef arbejder jeg hele tiden med leder- og medarbejderudvikling og med at understøtte karriere på tværs, fordi det er den eneste rigtige vej efter min mening.

Det gør jeg ved at være tæt på mine ledere og medarbejdere og stille tydelige forventninger og krav til dem. Jeg sikrer mig samtidig, at mine ledere også kommunikerer dette videre til deres medarbejdere. Det er også vigtigt, at vi følger op og hele tiden er ærlige omkring, hvor langt den enkelte er nået i sin udvikling. Det er også vigtigt at huske, at det nogle gange kan være bedre at tage et skridt sidelæns, end at komme op i hierarkiet for hurtigt.

Derudover arbejder jeg tæt sammen med både HR og mine salgschef-kollegaer. Vi har f.eks. lige fundet den rette stilling til en dygtig medarbejder, der har arbejdet som souschef i et par forskellige SuperBrugsen butikker, og som nu skal til Dagli’Brugsen som Uddeler.

Men karriere på tværs kræver meget af butikstyperne og lederne i forretningen. Vi skal sammen med HR hele tiden have fokus på talenterne og på at finde de rette jobs og karriere steps for dem og for Coop.

Til toppen


Henrik, Markedschef, Dagli'Brugsen

Jeg er absolut fortaler for ”karriere på tværs”. Det største pay-off er, at vi ved at finde den rette hylde til vores medarbejdere sikrer, at de trives. Det giver også en større helhedsforståelse, hvis du har været omkring, og har en masse forskelligt med i bagagen.

Jeg oplever, at der er kæmpe forskelle mellem de forskellige butikstyper, jeg har arbejdet i. Fra SuperBrugsen, Kvickly samt Dagli'Brugsen har jeg fået en meget bred viden. Mine dage var meget afvekslende – fra at stå ved flaskemaskinen til at holde bestyrelsesmøde. I mine roller i Super- og Dagli'Brugsen var jeg også meget involveret i lokalmiljøet – borgmesterrollen. I Kvickly blev jeg meget mere specialist – det handlede mere om ”fjernledelse” og om at være tættere på driften. Jeg lærte at kommunikere gennem mange led, og at stå på mål for mine mellemledere og præsentere for dem.

I min nuværende rolle som markedschef trækker jeg på al min viden. Jeg har virkelig mange kasketter – jeg er både chef, driftsmand, psykolog, HR-sparringspartner og event-mand. I et lidt større perspektiv har det også været fantastisk at opleve, hvordan vi støtter op om hinanden, er der for hinanden, uanset kæde. Det ligger dybt i Coop, at vi hjælper hinanden og står sammen – det kalder jeg brugsånden og det synes jeg er unikt for os i Coop.

Til toppen


Annie, Butikschef, Irma

Jeg har jo haft en lidt utraditionel karrierevej ved at tage springet fra slagtermester til butikschef. Man skal have lyst til udfordringer, og jeg har altid bare kastet mig ud i nye ting.

Det vigtigste, jeg har taget med mig fra slagterfaget, er disciplin. Som slagter har man tit en lille forretning i forretningen. Det har givet mig masser af udfordringer – særligt i forhold til ledelse. Men det var også som slagtermester, at jeg for alvor fik lyst til at blive en god leder.

Da jeg kom til Irma følte jeg, at jeg kom ind i en stor familie. Jeg fik et kæmpe netværk. Det virker som om vi alle er på samme niveau – fra medarbejder til kædedirektør. I Irma kom jeg også på aspirantforløb med en masse andre, som også førte til mange gode relationer og netværk – det er guld værd.

Jeg savner ikke mit gamle fag og jeg har ikke fortrudt, at jeg tog springet fra slagter til butikschef. Men man skal være meget opmærksom på, hvad man mangler af kompetencer for at kunne løfte den nye opgave. Og det er helt væsentligt, at man har både lysten og viljen, når man tager springet.

Til toppen


Annemette, Butikschef, fakta

Jeg synes, det er sundt at arbejde i flere forskellige butikstyper for at finde ud af, hvor man som person passer bedst ind. Jeg har fået en masse godt med fra de forskellige butikstyper, som har gjort, at jeg kan det, jeg kan i dag. Det har givet mig en langt bredere viden og jeg oplever, at jeg er hurtig til at sætte mig ind i nye ting, og har lettere ved at arbejde på tværs. Jeg synes også, at jeg er blevet mere helstøbt som leder.

I SuperBrugsen og Kvickly fik jeg en grundig træning, som gjorde, at jeg tog en masse gode værdier og holdninger med mig. I Kvickly lærte jeg også, hvordan man arbejder med varerne, laver flotte udstillinger og forhandler gode aftaler hjem med leverandørerne.

Grunden til at jeg tog til fakta var, at jeg i en snak med min daværende chef blev enig om, at jeg var rigtig god til unge mennesker og et højt tempo – og det rimede rigtig godt på fakta. Nu står jeg som butikschef med det fulde ansvar - og det sidste ord er mit. Det kan jeg rigtig godt lide. 

Selvfølgelig kan man også være nervøs for at tage springet på tværs – for hvad hvis det nu ikke går? Men jeg synes, at vi ved at ansætte medarbejdere fra andre butikstyper får nye syn på tingene, ny inspiration og nye input.

Til toppen