2015







Stor satsning på økologi
På fem år skal salget af økologiske varer i Coop fordobles. For at øge salget sænker Coop priserne med 200 millioner kroner per år de næste fem år svarende til i alt en milliard kroner. Initiativet er en del af Coops madmanifest, hvor vi vil gøre økologi til hvermandseje.
Læs mere om den økologiske satsning her

MAD Cooperativet
I 2015 slog Coop dørene op for Danmarks nye mødested for
mad og mennesker. MAD Cooperativet er en unik forretning på
Københavns Hovedbanegård. Med den 800 kvm. store forretning virkeliggør Coop det madmanifest, koncernen lancerede sidste år. I Mad Cooperativet vil kunderne kunne købe varer fra hele Coops univers.
Derudover byder MAD Cooperativet på en 31 meter betjent disk med alt fra Slagter, Måltidsløsninger, Deli, Gadekøkken, Salat, til Grønssagsslagter og sandwich. Der er også en afdeling af Meyers Brød og Kager og en Cirkelkaffebar


Lokale varer

Vi vil give lokale varer en hovedrolle. Sådan lyder det i Coops madmanifest. Derfor bød 2015 på en række partnerskaber med lokale leverandører – heriblandt Thorupstrand Kystfiskerlaug, Gourmet Bornholm, Søris og Sødam. Desuden kårede Coop i samarbejde med Madkulturen Årets Lokale vare 2015. Vinderen af Årets Lokale Vare 2015 blev Rabarbersaft fra Staarup Haandbryg.

Du kan læse mere om Coops satsning på Lokale varer her

Smid tøjet
I samarbejde med TV2 og Røde Kors bad vi i 2015 danskerne om at smide tøjet i vores butikker. Budskabet var enkelt – ’Smid tøjet Danmark’ og hjælp mennesker i nød kloden over. Over 1.421 tons tøj endte med at blive indsamlet.

GoCook – Danmarks hidtil største skoleprojekt om økologi
Årets tema for GoCook Smagekassen i 2015 var økologi. Ikke mindre end 161.000 skolebørn var i 2015 tilmeldt. I alt var 6.800 klasser i hele Danmark tilmeldt, hvilket svarer til 75 % af alle grundskoler i Danmark. GoCook Smagekassen er Danmarks største skoleaktivitet for elever i 4.-7. klasse. Formålet er at give børn kompetencer og lyst til at tilberede og spise sund mad med grøntsager i sæson. Læs mere om GoCook her


Coop skærper kampen mod problematiske kemikalier
Under navnet ”Det beskidte dusin” offentliggjorde Coop i 2015 en ny offensiv strategi i kampen mod 12 grupper af kemikalier, der er mistænkt for at være sundheds- eller miljøskadelige. Over de næste tre år vil Coop arbejde for forbud i egne varemærker. Samtidig vil Coop lægge stort pres på leverandører af andre varer og samarbejde med myndigheder for på sigt at få fjernet truslen fra de 12 kemikalie-grupper helt fra Coops butikker. Læs mere her

Microovns-popcorn tur-retur
Du skal have at vide, hvad du spiser. Sådan lyder det i Coops madmanifest. Derfor fjernede Coop i maj 2015 mikroovns-popcorn fra hylderne, da emballagen indeholdte fluorerede stoffer, som er under mistanke for at være bl.a. hormonforstyrrende og kræftfremkaldende. I Oktober kom mikroovns-popcorn tilbage på hylderne i en ny og sikker emballage som de første i Danmark – og formentlig som de første i verden.  

 Fakta går til kamp mod madspild
"Middag for én" er navnet på en ny serie i fakta, der består af kød i mindre pakkestørrelser. det meste madspild foregår ikke i butikkerne, men hjemme hos forbrugeren. Det er derfor, at Fakta fra 2015 satser på kød i mindre pakkestørrelser

Irma stopper salget af konventionelt mel, bananer og gulerødder
I 2015 stoppede Irma med at sælge konventionelt mel, bananer og gulerødder. Fremover vil kunderne kun kunne få dem økologisk i Irmas butikker.

Samarbejde om flaskepant

I 2015 blev der indgået nye partnerskaber omkring flaskepant i Coops butikker. Det betyder, at i fremtiden. kan kunderne i Irma støtte bedre dyrevelfærd i Danmark, når de afleverer deres tomme emballage fra øl og vand i Irma. Kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og LokalBrugsen kan fremover støtte Røde Kors´ sociale og humanitære i Danmark og verden, når de afleverer deres tomme flasker. Kunderne i Fakta kan støtte de hjemløse ved at trykke på donationsknappen, når de afleverer deres tommer flasker eller dåser i de 440 Fakta-butikker.