Slut med buræg i Irmas egne varer

28. november 2017

Mens dansk detail udfaser buræg, har Irma endnu en gang taget et syvmileskridt fremad på dyrevelfærden med totalstop for buræg i produktionen af egne varemærker.

For 25 år siden satte Irma en stopper for salget af buræg. Siden er en lang række andre spillere på det danske dagligvaremarked fulgt trop med tiltag, der gør det svært at finde buræg på de danske supermarkedshylder. Så længe vi taler salg af hele, ferske æg.

Men for Irma stopper indsatsen mod buræg ikke blot ved æggene i æggebakkerne.

Primo ’17 satte Irma også en stopper for al salg af buræg, der indgår som ingrediens i produktionen af Irmas egne varemærker.

Det betyder, at Irmas kunder ikke blot kan læne sig tilbage og nyde brunchen og de blødkogte æg med god samvittighed - men også en lang række andre færdigvarer som frisk pasta, is, lagkagebunde, mayonnaise, pasta, brød og småkager uden at bekymre sig om indhold af buræg eller ej.

Stop for brug af buræg i 850 produkter

Udfasningen inkluderer i alt 850 produkter fra Irmas eget varemærke, og beslutningen om helt at stoppe salget af buræg i varemærkerne lægger i naturlig forlængelse af kædens tidligere indsatser omkring buræg og Irmas fokus på dyrevelfærd.  

”Vi har fjernet buræg fra alle vores egne varemærker, hvilket er i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores undersøgelser viser, at 63 procent af kunderne tænker på dyrevelfærd, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed, netop når vi taler dyrevelfærd. Derfor fjernede vi i sin tid de ferske buræg, og det er et helt naturligt skridt videre, at vi også har udfaset de buræg, der indgår i produktionen af vores egne varer,” siger Leif Larsen, kategorichef hos Irma.

Længe undervejs

Den endelige udfasning af buræg i Irmas egne varemærker kom primo 2017, men den konsekvente udfasning har længe været undervejs. Udfasningen har dog ladet vente på sig, fordi processen har budt på udfordringer i enkelte varegrupper som mayonnaise, flødeboller, forårsruller og æbleskiver i forhold til at sikre de samme smagsoplevelser, da æg ikke opfører sig ens i slutproduktet ved skift fra konventionelt til fritgående eller økologiske æg.

I dag indeholder samtlige af Irmas egne varemærker udelukkende æg fra fritgående og økologiske høns.

Yderligere information: Kategorichef i Irma Leif Larsen, 5159 3882.