Salg af cigaretter faldet med 13 procent i Irma

08. februar 2019

Siden september sidste år har Irma skjult tobakken i skabe i alle sine butikker.

En frisk opgørelse fra i år viser, at konsekvensen er en tilbagegang på 13 procent i salget af cigaretter sammenlignet med den tilsvarende periode sidste år.

”Det er sjældent, at man glæder sig over salg, der går tilbage. Men det må jeg sige, at jeg gør her. For vi ønsker at gøre, hvad vi kan, for at unge ikke begynder at ryge, så vi fra 2025 får den første røgfrie generation af unge. Med denne løsning fjerner vi tobaksindustriens sidste mulighed for eksponering, og det har vist sig meget effektivt” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

Irma var den første kæde med fuldt sortiment inden for tobak, der gennemførte såkaldt dark market.

”Vi har mange gode, voksne, kunder, der fortsat ønsker at købe deres cigaretter og andre former for tobak, når de er inde og købe deres dagligvarer hos os. Det skal de selvfølgelig have mulighed for. Med denne løsning balancerer vi deres behov med vores ønske om at reducere interessen for tobakken hos andre og især yngre kunder,” siger Søren Steffensen.

Irma er en del af Coop, som er i gang med at skjule tobakken i sine øvrige ca. 1000 butikker. Coop ønsker, at Folketinget vedtager en lov der pålægger alle butikker, at skjule tobakken, for at det skal have den fulde effekt. Tidligere ugen modtog Coop hæderspris fra Kræftens Bekæmpelse sammen med en række kolleger for indsatsen for at skjule tobakken.

Yderligere information: Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801