Coop dropper over en halv mill plastikbakker og erstatter med græspap

30. september 2019

Coop tager endnu et skridt i sin strategi for en grønnere fremtid med mindre plastemballage. Koncernen dropper 560.000 plastikbakker og erstatter dem med nye bakker fremstillet af 40 % græs. Samtidig ser Coop på, hvordan andet plastemballage kan skiftes ud med mere klima-og miljøvenlige erstatninger.

De fleste af os ved godt, at det bedste er at bruge plastemballage klogere og i mindre omfang. Det er i praksis bare svært at finde alternativer. Coop fremlagde i 2017 en emballagestrategi, der bl.a. betyder, at virksomheden vil reducere brugen af plastik i emballagen med 25% i 2025.  Som et nyt skridt på vejen udskifter Coop derfor nu 560.000 plastikbakker om året med bakker af pap og græsfibre. Materialet ligner med det blotte øje pap, men består af 60 % traditionel papirråvare og hele 40 % græs. Hvilket både gør bakkerne langt mindre miljøbelastende og samtidig genanvendelige.

”Vi kan se, at producenter, leverandører og kunder ligesom Coop er dybt optaget af den grønne omstilling. Og selvom det kræver en stor indsats at løse verdens ressourceudfordringer, kan selv små tiltag, som vi gør hver især, gøre en stor forskel. Nu dropper vi 560.000 plastikbakker, og for os er det her blot et af mange skridt, vi ønsker at tage for at sikre mere klima- og miljøvenlige produkter for vores kunder,” siger Signe Frese, CSR-direktør i Coop.

Helt konkret vil gulerødder og kartofler fra den danske producent Søris fremover være pakket i de nye græspapbakker.

Hos Danmarks Naturfredningsforening ser man positivt på det nye tiltag fra Coop:

“Det er rigtig positivt, at der kommer alternativer til plast ud i butikkerne, for os er det afgørende, at der også er tale om et alternativ, der på alle parameter er et miljø og klimamæssigt godt alternativ. I Danmarks Naturfredningsforening ser vi store perspektiver i, hvad man kan bruge græs til i fremtiden. Vi går især op i, hvordan det er dyrket, at det er et restprodukt, og at den nye bakke kan genanvendes, som vi kender det fra genanvendelse af pap. Det er utrolig positivt, at Coop tager problemstillingen med plast meget seriøst, og kommer med nye løsninger”, lyder det fra Sine Beuse Fauerby, Energi- og miljøpolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

Kunderne vil have grønnere produkter

560.000 bakker lyder af meget. Og lagt i forlængelse af hinanden er der da også tale om intet mindre end 84 km – svarende til turen tværs over Fyn.  Coops beslutning rummer store gevinster for miljøet, da produktionen af græspapbakkerne har et langt mindre energiforbrug sammenlignet med produktion af plast eller for den sags skyld 100 procent papirbakker.

Coops emballagestrategi er et centralt led i koncernens arbejde med reducering af plastik. Det seneste tiltag med nye græsbakker er derfor kun det et skridt i en ambitiøs handlingsplan mod en grøn omstilling.

”Vi begyndte vores rejse mod grønnere emballageløsninger allerede inden lanceringen af emballagestrategien i 2017. Og sidenhen har vi udfaset unødvendig plast i massevis af varer, bl.a. vatpinde, bærbakker og brødposer og indført genanvendt plast i bl.a. kødbakker og al vores vask og rengøring. Alene her har vi sparet miljøet for 935 tons ny plast om året,” siger Signe Frese, der fortsætter:

”Vi arbejder hele tiden på at finde nye og bedre erstatninger for emballage, der belaster klima og miljø. Men vi skal gøre det sammen med producenter og leverandører – og vi skal have kunderne med. Men faktisk ser vi større og større bevidsthed hos forbrugerne om, hvordan vi handler mere bæredygtigt. Og det er netop dét, der skal til, hvis vi skal lykkes med at ændre tingene,” slutter Signe Frese.

Fakta om græspap
Sammenlignet med produktionen af plast belaster produktionen af 560.000 græspapbakker klimaet op til 85 procent mindre.

De nye græsbakker består af 40 procent græs og 60 procent traditionel papirråvare. Sammenlignet med bakker produceret af 100 procent papirmasse er der en vandbesparelse på op til 40 procent ved produktion af græspap og CO2 aftrykket reduceres med 30 procent.

Yderligere information: CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, 3091 9246