Ny administrerende direktør for Coop

07. september 2020

Koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, 40 år, er udnævnt til administrerende direktør for Coop Danmark A/S pr. 8. september. Samtidig fratræder den administrerende direktør gennem de seneste syv år, Peter Høgsted.

Kræn Østergård Nielsen har været ansat i Coop siden 2014.

”Med Kræn får vi en adm. direktør, der er respekteret af alle dele af Coop-familien. En leder som gennem de seneste snart syv år har dokumenteret særdeles stærke resultater, og som har den fundamentale forståelse for Coops egenart som en medlemsejet virksomhed,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.

Kræn Østergård Nielsen begyndte sin karriere som salgsassistent i SuperBrugsen Hørning i Østjylland, hvor han er vokset op. Her arbejdede han fra 1995-1999, mens han læste. Siden blev han indkøber i Dansk Supermarked, marketingchef i 3-Stjernet, og fra 2004-2012 var han bl.a. divisionsdirektør i ISS, inden han i 2012 kom til McKinsey & Company som management konsulent. I Coop har han blandt andet været ejendomsdirektør, teknologidirektør og medlem af direktionen som CFO.

”Mine vigtigste opgaver bliver, at kunderne får endnu bedre oplevelser, når de besøger vores butikker. Førsteprioriteten bliver, at vi har Danmarks mest tilfredse kunder,” siger Kræn Østergård Nielsen.

”Derudover lægger jeg vægt på, at vi fastholder og udvikler Coops særpræg som den ansvarlige, grønne dagligvarevirksomhed, med fokus på kvalitet, klima, økologi og den stærkest mulige lokale forankring. Og som branchens digitale frontløber, hvor vi med ny teknologi gør kundernes hverdag nemmere. Endelig vil jeg sikre, at vi er én virksomhed, der taler godt og konstruktivt sammen og samles om at gøre den størst mulige forskel for vores næsten 1,9 millioner danske ejere og kunder,” siger Kræn Østergård Nielsen.
Lasse Bolander ser frem til samarbejdet med Kræn Østergård Nielsen: ”Sammen med resten af ledelsen og medarbejderne vil Kræn sikre at Coop i fremtiden kommer til at stå endnu stærkere til gavn for medlemmer og kunder”

Processen for at finde en afløser på CFO-posten igangsættes straks.

Yderligere information:
Bestyrelsesformand Lasse Bolander
Adm. direktør Kræn Østergård Nielsen
3091 9266 (via: Lars Aarup)

Hent foto af Kræn Østergård Nielsen

Kræn Østergård Nielsen CV:

2014-: Coop Danmark
2017: Koncerndirektør/CFO med ansvar for Økonomi, Teknologi, Ejendomme, Jura og Strategi
2015: Teknologidirektør
2014: Ejendomsdirektør

2012-2014: McKinsey & Company
Management Konsulent i McKinsey’s Detailhandels- & Forbruger praksis

2004-2012: ISS Group
Indkøbschef, divisionsdirektør og global indkøbsdirektør

2004: 3-Stjernet
Produkt- og marketingchef
1999-2003: Dansk Supermarked
Indkøbs trainee og indkøber

1995-1999: SuperBrugsen Hørning
Salgsassistent

Uddannelse:
- Bestyrelsesuddannelse, Insead Business School
- Executive MBA fra SIMI-Copenhagen Business School
- HD Supply Chain Management fra Copenhagen Business School
- HD Afsætning fra Handelshøjskolen i Aarhus

Kræn privat:
Er gift med Tina, og de bor sammen med deres tre børn i Stenløse.
Elsker god mad og god vin i selskab med venner og den nære familie.
Holder af at være aktiv i naturen (løb & vandring). Og så bruger han også tid på praktisk arbejde på familiens gamle sommerhus i Liseleje.
Kræn har stor interesse for digitalisering og er medlem af bestyrelsen i to teknologi-start-ups.
Handler til daglig på Coop.dk Mad og i Kvickly Stenløse – altid med Scan & Betal