1. Vi vil fordoble vores salg af Fairtrade varer inden tre år

Etisk handel titelbillede
Forhenværende generalsekretær Fairtrade Danmark, Judith Kyst

Fairtrade Mærket Danmark

Fairtrade Mærket Danmark har til formål gennem handel at forbedre arbejds- og levevilkår for nogle af verdens fattigste bønder og arbejdere i Afrika, Asien, Syd- og Mellemamerika. Bønder, der er med i mærkningsordningen, er organiseret i kooperativer - på samme måde som Coop startede i sin tid. Bønderne får en mindstepris og en Fairtrade bonus, som er penge de i fællesskab bestemmer over. Nogle vælger f.eks. at bygge en skole, og andre investerer i forbedring af dyrkningsmetoder. Der holdes øje med, at nationale aftaler om mindsteløn og arbejdsforhold overholdes, og at arbejderne får - på samme måde som bønderne - en Fairtrade bonus, som de fællesskab råder over.

Fairtrade

Fairtrade i fremgang

For flere og flere forbrugere er det en vigtig faktor, at de varer vi putter i indkøbskurven er fremstillet, så vi kan købe dem med god samvittighed. Fairtrade er en måde, hvorpå man som forbruger kan handle ansvarligt og samtidig gøre en forskel for nogle af verdens fattigste. Ved at købe Fairtrade sikrer man, at bønderne, der producerer varerne, får en mindstepris og dermed forbedrede muligheder for at skabe et bedre liv for deres familier. I Fairtrade ordningen indgår der ligeledes krav om miljøhensyn.

I 2010 har Coop solgt mere Fairtrade end nogensinde før.

Salget er steget med 20% i 2010

Siden ansvarlighedsplanen blev introduceret, har der været en fremgang på hele 67%.