4. Vi vil beregne Änglamark seriens CO2 bidrag og arbejde på at neutralisere dette

Klima titelbillede
Aenglamark-annonce

Änglamark CO2 kompenseret

I uge 41 havde Coop igen fokus på klima i vores markedsføring. Denne gang var det med afsæt i Änglamark vaskemiddel der er blevet CO2 kompenseret via et træplantningsprojekt i Uganda. Der blev i alt plantet træer svarende til 2.111 tons CO2.

Det var en meget synlig kampagne, der var både i tilbudsaviser og ved busstop i store dele af landet.

I dette projekt valgte vi i første omgang at kompensere for et år fremadrettet. Vi har valgt konsulentfirmaet U&W, der via organisationen Plan Vivo har arbejdet med samme typer kompensation for andre virksomheder.

Ved udvælgelsen af, hvilket projekt, der skulle stå for plantning af træerne, har vi lagt stor vægt på, at projektet skulle være troværdigt. Usikkerheden er nemlig en af de væsentligste kritikpunkter ved disse projekter. Hvor store er træerne, bliver de rent faktisk plantet og hvor længe får de lov til at stå. Samtidig lagde vi også vægt på, at projektet skulle have positiv effekt for den lokale befolkning, som skal plante træerne.

Vi mener, at Plan Vivo er et velgennemtænkt program, som formår at nå ud til de fattigste beboere. Plan Vivo bliver desuden fremhævet af Det Økologiske Råd og Danmarks Naturfredningsforening som et troværdigt alternativ i den folder, de to organisationer sammen udgav i efteråret om emnet ”grøn strøm”.