Dilemmaer i ansvarlighedsarbejdet

Dillemaer titelbillede
CSR-chef Katrine Milman

Bindeled mellem producenter og forbrugere

I Coop har vi en vision om at være Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Men hvad betyder det i praksis og hvordan kan en dagligvarevirksomhed være ansvarlig?

Som dagligvarevirksomhed er vi bindeled mellem producenter og forbrugere og vi har derfor mulighed for at påvirke begge parter. Vi kan fx opmuntre producenterne til mere ansvarlige produktionsmetoder, ligesom vi stiller krav til hvilke indholdsstoffer vi vil have i vores varer. Vi kan ligeledes forsøge at påvirke forbrugerne ved at oplyse dem om hvilke varer der er mest ansvarlige og ved kontinuerligt at udvide sortimentet af økologiske, miljømærkede og Fairtrade mærkede produkter.

Med en årlig omsætning på 53 milliarder i vores butikker (inklusiv brugsforeninger og inklusiv moms) er der virkelig et stort potentiale for at påvirke kunderne i retning af et mere ”ansvarligt forbrug”. Men hele dagligvarebranchen står foran et overordnet paradoks når det gælder om at få kunderne til at handle mere ansvarligt. For hvis vi virkelig skulle fremme ansvarlighed, skulle vi få kunderne til at købe færre varer og smide mindre ud. Men som købmænd har vi naturligvis en overordnet interesse i at sælge flere varer i butikkerne og øge vores omsætning. Populært sagt ”den mest ansvarlige vare – er den du ikke køber”.

Dette er blot et enkelt eksempel på, at arbejdet med ansvarlighed er fyldt med dilemmaer. Vi kan nævne mange flere, som f.eks:

Coop dilemmaer InfoGraphic

Ansvarlighed er ofte et spørgsmål om at finde den rette balance mellem forskellige interesser, og derudover handler ansvarlighed for en dagligvarevirksomhed også i høj grad om at vælge til og fra på ansvarlig vis. Vi syntes f.eks. ikke længere vi kunne forsvare at sælge koncentrerede ukrudtsmidler, derfor valgte vi det fra. Til gengæld vil vi gerne øge salget af Fairtrade, miljømærkede og økologiske varer – derfor vælger vi det til. Men vores kunder må også selv træffe deres mere eller mindre ansvarlige valg når de fylder indkøbsvognen.

Vi gør hvad vi kan - vil du være med?