2. Vi vil sikre det bredeste sortiment af økologiske produkter på det danske marked

Miljø & Økologi titelbillede
Uddeler SuperBrugsen Trekroner, Stig Christiansen

Økologi

Vi har gennem vores ansvarlighedsplan forpligtiget os til at have det bredeste sortiment på det danske marked. Det mener vi allerede, vi har, men vi mener også, at det er nødvendigt hele tiden at udvikle sortimentet og markedsføringen, hvis økologien fortsat skal udvikles.

1-2_fig01

Salget af økologi er kun steget lidt i 2010. Trods den beskedne stigning kan vi fastholde ”at vi aldrig har solgt mere økologi end vi gjorde i 2010”

Oeko konference

Hugo og Asta

Hugo og Asta går i 1. klasse på Æblebakkeskolen, og sammen lærer de en hel masse om økologi.

Hugo og Asta er også figurer i et projekt om markedsføring af økologi til børnefamilier. Projektet er blevet til i et samarbejde mellem Coop og Økologisk Landsforening og støttet af FDB.

Små historier, spil og opskrifter indgår i konceptet, og det hele er skrevet og tegnet i en humoristisk stil og tone. Årsagen, til at vi henvender os til børnefamilierne i denne kampagne, er, at det er familier med små børn, der køber mest økologi. Formålet med denne form for markedsføring er – ud over at sælge mere økologi – også at give både børn og voksne mere viden om, hvad det betyder, når en vare er økologisk.

Som forbruger skal man ikke kende alle reglerne bag mærkningen, men det er måske meget rart at vide, at en økologisk ko skal på græs mindst 150 dage om året, eller at der ikke må bruges sprøjtemidler ved dyrkning af økologiske grøntsager.

Tivoli konference

Konference

I august arrangerede Coop en konference om børnefamilier og økologi. Selvom det er børnefamilierne med mindre børn, der køber mest økologi, viser det sig, at økologisalget falder igen, når børnene bliver lidt større – typisk når det yngste barn er omkring 8 år – for igen at stige når børnene bliver store.

Netop denne udvikling forsøgte vi at afdække i på en konference om børnefamilier og økologi. Konference blev afholdt i Tivolislottet i København, og programmet indeholdt indlæg fra forskellige eksperter i både økologi og familiernes madvaner.