Status etisk handel

Etisk handel status

Vi vil arbejde aktivt for bæredygtig handel, og vi ønsker at gøre begrebet etisk handel kendt hos forbrugerne

 

Handling

Status

Aktiviteter

1. Vi vil fordoble vores salg af Fairtrade varer inden 3 år Der er en fremgang på 67% målt i forhold til udgangspunktet i 2008 For 2010 alene har der været en fremgang på 20% i forhold til 2009. I 2009 rapporten blev stigningen i salg angivet til 19% efterfølgende er det konstateret at stigningen reelt var højere da en række varer ikke var korrekt indmeldt.
2. Vi vil introducere mindst 25 nye fairtrade varer Antal varianter 2010: 220
Antal varianter 2009: 178
Antal varianter i 2008: 130
Fremgang på 42 varer i 2010
3. Vi vil løbende informere om, hvilke etiske samarbejdsaftaler vi har indgået med leverandørerne Vi informerer via indlæg på konferencer og via vores interne medier og i nærværende rapport CSR rapporten for 2010 modtog en pris fra FSR for afsnittet om leverandører i Fjernøsten.
4. Vi vil indsamle mindst 30 mio. kr. til vores humanitære samarbejdspartnere Der er i alt indsamlet 19.374.508 kr. til vores samarbejdspartnere pt. WWF og Red barnet. Tidligere indsamlet: 2010: 12.979.165,- 2009: 6.395.343,-
5. Vi vil gennem Intercoop kontrollere vores leverandører i Fjernøsten med henblik på at sikre at vores etiske krav overholdes Intercoop gennemfører audits af leverandører. Gennemførte audits 2010: 732 Gennemførte audits 2009: 569
6. Vi vil opfordre vores DK leverandører til at indmelde sig i Dansk Initiativ for Etisk Handel og herigennem deltage i fælles forbedrings- og kapacitetsopbygningsaktiviteter Vi har på baggrund af konkrete mediesager opfordret udvalgte leverandører til at melde sig ind i DIEH, hvilket er sket.
7. Vi vil gennem Intercoop udbyde kurser i etisk handel for vores leverandører i Fjernøsten I 2009 blev afholdt seminar 2 steder, der er ikke afholdt yderligere seminarer for leverandører i 2010.
8. Vi vil i samarbejde med FDB identificere specifikke varer, hvor vi gennem udviklingsprojekter kan skabe forbedringer hos bønderne-/producenterne i Afrika Der er i uge 43-47 gennemført en kampagne I Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen med varer fra Afrika. For hver enhed der blev solgt blev der doneret 3 kr. til FDB og Coops Afrikapulje. Arbejdet med at identificere varer fra Afrika der kan sælges i Coops butikker fortsætter
9. Vi vil som led i vores tilslutning til FN’s Global Compact (GC) offentliggøre en årlig rapport om vores etiske arbejde og udbrede kendskabet og tilslutningen til GC blandt DK virksomheder Se nærværende rapport, der indeholder Coops anden rapport til FN Global Compact.
10. Vi vil øge informationen til vores kunder om nytten af Fairtrade handelsformen Kvickly, SuperBrugsen og Irma uddeler Fair Nok.