Status miljø & økologi

Miljø status

Vi vil være førende i dagligvarehandlen på miljø og økologi

 

Handling

Status

Aktiviteter

1. Vi vil bygge Danmarks førende omtanke brand, Änglamark Med den meget brede produktportefølje, en omsætning på mere end 700 millioner og en meget høj kendskabsgrad (95% hjulpet kendskab) hos målgruppen, er Änglamark Danmarks førende omtanke brand. Fremgang i salg 2010: 13% Antal varer 2010: 481 varer - heraf 157 nye nonfood varer Antal varer 2009: 333 Antal varer 2008: 251
2. Vi vil sikre det bredeste sortiment af økologiske produkter på det danske marked Indeks omsætning 103 2709 varer til salg over året Økologi indeks kæder: Kvickly: 104 SuperBrugsen: 103 Dagli?Brugsen: 95 Irma: 100 Fakta: 111
3. Vi vil fordoble salget af miljømærkede varer inden udgangen af 2011 Dagligvare: Fremgang på 18% i salget i 2010 180 varer med salg over året. Nonfood: Fremgang på 2% i salget i 2010 Med salget i 2008 som udgangspunkt er vi kun 10% fra at nå målet om fordobling af salget af miljømærkede varer inden for dagligvarer.
4. Vi vil medvirke til at reducere miljøbelastningen fra plasticposer ved at udbyde og markedsføre genanvendelige bæreposer i butikkerne Der har gennem året været salg af velgørenhedspose i alle kæder. Irma og SuperBrugsen sælger genbrugelige poser. SuperBrugsen og DagliBrugsens plastik poser er fremstillet i 80% genbrugsplast. SuperBrugsen opfordrer meget synligt på posen til at man bruger den flere gange.
5. Vi vil stoppe salget af koncentrerede ukrudtsmidler og tilbyde mindre miljøbelastende alternativer inden udgangen af 2011 Lagerbeholdning af koncentrerede midler er realiseret. Eventuelle lagre i butikker sælges i 2011 sæson, hvor der også tilbydes mindre miljøbelastende varianter.
6. Vi vil sikre det bredeste sortiment af MSC mærkede fiskeprodukter i dansk dagligvarehandel 40 varer med salg, hvilket svarer til en fordobling i forhold til baseline i 2008. Antal varer 2010: 40 Antal varer 2009: 34 Antal varer 2008: 20 Fremgang i salget i 2010 på 70%
7. Vi vil i samarbejde med FDB udvikle og markedsføre nye FSC mærkede varer Der er lanceret 2 nye produkter (bordskåner og smørebræt) fra Coatlahl i Honduras. Der er gennemført 3 kampagner med FSC mærkede varer fra Honduras.
8. Vi vil reducere emballageforbruget til vores egne varemærker Vi er erfaret, at det er meget vanskeligt, at reducere emballageanvendelsen til produkter der allerede er på markedet. Vi ønsker derfor at udvikle et værktøj, der sætter vores indkøbere i stand til at foretaget en mere kvalificeret dialog med leverandører før nye varer introduceres. Vi er i dialog med Miljøstyrelsen om mulighederne for at samarbejde om dette værktøj.
9. Vi vil etablere mindst to miljømærkede butikker inden udgangen af 2011 Irma på Islands Brygge er blevet miljømærket i efteråret 2010. En anden butik er blevet analyseret men kunne i første omgang ikke opnå miljømærket pga for store affaldsmængder.
10. Vi vil øge informationen om økologi og miljø til forbrugerne, samt informere om hvilke økologiske og miljømærkede varer der tilbydes i butikker Informationsindsatsen er øget løbende. Både med CSR rapport, hjemmeside, ekstern annoncering og synlighed i tilbudsaviser.