Arbejdstagerrettigheder

Global Compact titelbillede

Arbejdstagerrettigheder, princip 3-6

Princip 3: Virksomheden bør opretholde foreningsfriheden og effektivt anerkende retten til kollektiv forhandling.

Princip 4: Virksomheden bør støtte udryddelsen af alle former for tvangsarbejde.

Princip 5: Virksomheden bør støtte effektiv afskaffelse af børnearbejde.

Princip 6: Virksomheden bør afskaffe diskrimination i relation til arbejds- og ansættelsesforhold.

Eksempler på hvordan Coop arbejder med principperne:

Kontrol af leverandører i Fjernøsten.

Vores indkøbsselskab Intercoop har udarbejdet en Code of Conduct der helt overordnet skal sikre, at der ikke sker brud på arbejdstagerrettighederne hos vores leverandører i Fjernøsten. Intercoop og BSCI - som Intercoop er medlem af - kontrollerer at leverandørerne efterlever retningslinjerne. I 2009 var resultaterne af disse kontroller nedslående i det kun 3 pct. af leverandørerne levede op til Intercoops Code of Conduct ved det første kontrolbesøg. I 2010 er der sket en markant forbedring idet 11,2 pct. af leverandørerne efterlever de etiske retningslinjer ved første audit. På trods af den positiv udvikling fra 2009 til 2010 findes der således stadig kritisable forhold hos langt størstedelen af leverandørerne. Når så stor en del af leverandørerne ikke lever op til vores Code of Conducts skyldes det imidlertid, at der ikke skal så meget til for at en leverandør får prædikatet ”behov for store forbedringer”. Det er vores holdning, at det gavner medarbejderne på fabrikkerne bedre at vi går i dialog med leverandøren og lægger en plan for, hvordan der kan rettes op på de kritisable forhold frem for helt at afbryde samarbejdet, og ved alvorlige overtrædelser af vores Code of Conduct bliver der foretaget en ny kontrol af leverandøren inden for 3 måneder.

Langvarigt samarbejde og uddannelse af leverandører.

Intercoop forsøger at reducere mængden af leverandører i fjernøsten, da det giver bedre muligheder for at indgå et vedvarende og langsigtet samarbejde, hvor leverandøren sammen med Intercoops team af auditører kan arbejde på at forbedre forholdene på fabrikkerne. Til dette langsigtede samarbejde hører også uddannelse af leverandørerne. Her var målet for 2010 at afholde to kurser i Kina, hvor størstedelen af fabrikkerne ligger samt et kursus i henholdsvis Indien, Pakistan, Bangladesh, Vietnam og Indonesien. På grund af store omstruktureringer og en planlagt outsourcing af auditprogrammet fra januar 2011, blev det imidlertid besluttet at udsætte kurserne.

Tvangsarbejde hos leverandører i Fjernøsten.

Intercoops Code of Conduct fremhæver, at man ikke vil arbejde med leverandører, der gør brug af arbejdere, der ikke frivilligt har tilbudt deres arbejdskraft (tvangsarbejdere). Også tvunget overarbejde, gældsslaveri og tilbageholdelse af identitetspapirer anses for tvangsarbejde. I 2010 blev der fundet et enkelt tilfælde af tvangsarbejde hos en leverandør i Taiwan der tilbageholdt nogle arbejderes pas.

Afskaffelse af børnearbejde i leverandørkæden.

I Intercoops Code of Conduct gøres det klart, at man ikke vil indgå samarbejde med leverandører, der benytter børnearbejdere i produktionen (defineret ud fra de pågældende landes lovgivning på området). Dette gælder ved en hvilken som helst type af varer. Alligevel har Intercoops kontrolbesøg i 2010 afsløret fire tilfælde, hvor leverandører har benyttet sig af børnearbejdere i produktionen. I disse tilfælde arbejder vi på at finde den løsning, der bedst varetager børnenes interesser, hvilket typisk er at sørge for undervisning/skolegang til børnene. De fire tilfælde er naturligvis fire tilfælde for meget, men i forhold til 2009 hvor der blev afsløret omkring tyve tilfælde går udviklingen den rette vej.

Afskaffelse af diskrimination.

I Coop tror vi på at forskellighed bidrager positivt til vores forretning, så derfor rekrutterer vi med henblik på at have en mangfoldig medarbejderstab hvad angår, køn, alder, etnicitet, religion m.v. Vi samarbejder med jobcentre om at tilbyde beskæftigelse til udsatte ledige, hvilket både er med til at forsyne Coop med arbejdskraft og samtidig øger jobcentrenes muligheder for at sikre udsatte ledige en plads på arbejdsmarkedet. I Coop er der således rige muligheder for at kunne tilpasse arbejdet til den enkelte medarbejders kompetencer, og vi gør hvad vi kan for både at skabe rum til personer der kan have svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet og samtidig have rige karrieremuligheder på tværs af organisationen og fokus på leder- og talentudvikling. I 2011 bliver Coops fokus på leder- og talentudvikling desuden tilføjet et separat uddannelsesforløb for kvinder.

Fokus på etisk handel.

I Coop vil vi gerne bidrage til at bedre arbejdstagerrettighederne – særligt for de arbejdere i udviklingslandende, der i dag arbejder under forhold, der er væsentlig ringere end dem vi kender i Danmark. Derfor har vi valgt at have etisk handel som en af vores mærkesager. Vi arbejder således aktivt på at udbrede kendskabet til etiske mærkningsordninger hos de danske forbrugere bl.a. gennem kampagner i butikker og tilbudsaviser. I vores ansvarlighedsplan tilkendegiver vi, at vi vil fordoble salget af Fairtrade varer i løbet af tre år og alene i 2010 har der været en fremgang for Fairtrade mærkede varer på 20 % i forhold til 2009. Vi har også tilkendegivet at vi vil introducere mindst 25 nye Fairtrade varer og dette mål er i høj grad nået eftersom der alene fra 2009 til 2010 er kommet 42 nye Fairtrade varer på hylderne, så der med udgangen af 2010 var 220 forskellige Fairtrademærkede varer at vælge imellem.