Menneskerettigheder

Global Compact titelbillede

Menneskerettigheder, princip 1-2

Princip 1: Virksomheden bør støtte og respektere beskyttelsen af internationalt erklærede menneskerettigheder.

Princip 2: Virksomheden bør sikre, at den ikke medvirker til krænkelser af menneskerettighederne

Eksempler på hvordan Coop arbejder med principperne:

Partnerskaber med Red Barnet og WWF Verdensnaturfonden.

Coop indgår i partnerskaber med organisationer, der på forskellig vis arbejder for at menneskerettighederne overholdes og at miljøet beskyttes. I året 2010 påbegyndte vi et partnerskab med Red Barnet og WWF verdensnaturfonden. Kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma, Fakta og den nye butikskæde C kan via velgørenhedsknappen på flaskeautomaterne, donere deres pantpenge til de to organisationer. Derudover sælges der i butikkerne merchandise som fx Velgørenhedsposen, julekalendere og særlige WWF varer. I alt blev der i 2010 samlet over 8 millioner ind til de to organisationer via velgørenhedsknappen og salget af merchandise.

Derudover har Coop etableret indsamlinger ved akutte katastrofer som jordskælvet i Haiti og de omfattende oversvømmelser i Pakistan. Samlet blev der blandt medarbejdere og kunder i Coop indsamlet ca. 4,4 millioner til ofrene for jordskælvet i Haiti som Red Barnet fik som ekstra donation til en akut indsats i landet. Endvidere opfordrede Coop til at støtte Red Barnets arbejde i Pakistan på www.coop.dk, www.nettorvet.dk, www.coopplus.dk og www.irma.dk.

Tøj til Røde Kors.

Vores indkøbsorganisation Coop Trading har indgået en aftale med Dansk Røde Kors, om at de kan afhente tøjprøver af vores eget mærke Friends. Disse prøver blev tidligere sendt til forbrænding, hvilket var et stort spild, da tøjet sagtens kan bruges. Dansk Røde Kors bruger tøjet i deres nødhjælpsprogrammer og tøjet havner bl.a. hos udsatte børn i Zimbabwe.

Intercoops uddannelsesfond.

Vores indkøbsselskab Intercoop har oprettet en fond for børns uddannelse og sociale velfærd. Formålet er at støtte grundskoleuddannelser for børn der bor i de områder i fjernøsten, hvor Intercoop har samarbejdspartnere. Siden fondens etablering i 1997 har den støttet projekter i Kina, Thailand, Indonesien, Indien, Bangladesh og Vietnam og således bidraget til at udsatte børn får undervisning. Læs mere på: www.intercoop.com/educational_fund.asp

Udvikling af Afrika gennem handel.

I Coop er vi af den overbevisning, at en af de bedste måder at skabe bedre levevilkår for folk i Afrika er gennem handel. I 2010 indgik vi derfor en aftale med vores ejer FDB om sammen at styrke handlen med Afrika. På trods af at Afrika er et kontinent fuld af ressourcer er der langt mellem de afrikanske varer i supermarkederne, og handel med lande i Afrika udgør kun 3 procent af verdens samlede handel. I forsøget på at styrke handlen med Afrika har Coops butikker haft særligt fokus på Afrika i tilbudsaviserne og FDB og Coop har etableret en Afrikapulje, der skal finansiere uddannelse, certificering og opbygning af infrastruktur hos nuværende og kommende afrikanske leverandører. Coop forsøger i samarbejde med FDB kontinuerligt at identificere nye varer fra Afrika, der kan finde vej til butikkernes hylder.

Sundhed som fokusområde.

I FN’s verdenserklæring om menneskerettighederne fra 1948 lyder det bl.a. at ”enhver har ret til en sådan levefod, som er tilstrækkelig til hans og hans families sundhed og velvære”. Sundhed er en af Coops mærkesager og vi har en række tiltag for at fremme både medarbejderes og kunders sundhed. Medarbejderne har mod en mindre betaling adgang til fitnessfaciliteter, massage, zoneterapeut og akupunktur på hovedkontoret i Albertslund og i Rødovre. Derudover arbejder vi på at gøre det nemt for forbrugerne at foretage det ernæringsmæssige bedste valg. Det gør vi bl.a. ved at lave kampagner for nøglehulsmærket og udvide sortimentet af nøglehulsmærkede varer. Vi har sat os som mål at vi inden udgangen af 2011 vil have mindst 500 nøglehulsmærkede varer på hylderne (udover frisk frugt og grønt som alle er sunde og nøglehulsmærkede). I 2009 havde vi 325 nøglehulsmærkede varer og i 2010 nåede vi op på 459 nøglehulsmærkede varer. Vi satte os også et mål om at introducere 25 nye sunde varer som alternativ til usunde snackprodukter. I 2009 kom 15 nye sunde alternativer på hylderne og i 2010 yderligere 10 produkter, så vi har nået målet om at introducerer 25 nye sunde varer før tid, og satser på kontinuerligt at udvide sortimentet af sunde snacks. Mange af de nye sunde snacks hører ind under Frugtfjolserne der er en serie af produkter særligt henvendt til børn. Serien blev lanceret i efteråret 2009 og alene det første år blev der solgt over 2,5 million bakker og bægre med frugt, grønt og nødder fra Frugtfjolser-serien. Derudover har vi i 2010 åbnet den første butik i en ny kæde kaldet C der er kendetegnet ved at have et stort udvalg af sund take-away mad og et stort udvalg af økologiske varer.