Kvickly

Kvickly titelbillede

Kvickly består af 78 varehuse fordelt i hele landet og her er et bredt varesortiment inden for food og non-food, der henvender sig til den moderne børnefamilie.

Kvickly miljø og oekologi

Miljø og økologi

Kvickly har et stort fokus på miljø og økologi og er den kæde i Coop, som har det største varesortiment på økologi nemlig mere end 600 varer. Sortimentet udvikles hele tiden, og med 2 slagkraftige kampagner i 2010 med hhv. minus 20 % og 25 % har vi vist vores kunder, at økologien er højt prioriteret. Udvikling i omsætning er steget med 3 %, og vi har markedsført de økologiske varer dels under konceptet ”Jorden kalder” og dels som den alternative vare frem for den konventionelle vare. Desuden tilbyder vi fortsat et økologisk discount varesortiment. Årets 2 store kampagner blev gennemført i samarbejde med Økologisk Landsforening på tværs af alle kæder. Her blev uddelt Hugo & Asta hæfter og gratis snackbokse for at sætte fokus på sundere økologiske snack måltider til børnene frem for usunde vaner.

Änglamark

En anden vigtig varegruppe er Änglamark brandet, hvor Kvickly har opnået en omsætnings-stigning på hele 13 %. Änglamark er blevet markedsført i de 5 Ansvarlighedskampagner sammen med de andre kæder i Coop. Det gælder både tilbudsavis, kvickly.dk og instore. Ud over de 5 kampagner, er Änglamark blevet markedsført mere end 49 gange i vores tilbuds-aviser. Derudover er der kommet en række nye varer ind i vores sortiment, som er særlig relevante for kædens målgruppe. Det gælder både inden for food som fx hakket svine- og oksekød, snack gulerødder, bleer og hygiejnebind og for non-food kan nævnes Änglamark undertøj til hele familien, som nu er i fast sortiment.

Svanemærket - FSC – MSC

Svanemærkede varer er også højt prioriteret i kædens sortiment. Her kan bl.a. nævnes lys og servietter samt legetøj fra dantoy, som er det eneste legetøj i verden, som er svanemærket til dato. Kvickly oplevede en stigning i omsætning på 11 % på svanemærkede varer og blev markedsført mere end 21 gange i årets 52 tilbudsaviser. Kvickly har fortsat fokus på FSC og MSC produkter. Alle køkkenredskaber, hvor træ indgår, er FSC-mærkede, lige så vel som at alle havemøbler er det. FSC blev markedsført 19 uger i alt i tilbudsavisen i 2010. Kvickly øger fortsat sit MSC sortimentet, hvor der kom 19 nye varianter ind på frost, og var dermed en stor bidragyder til den meget store omsætningsstigning på 38 %. Endelig gør kæden meget ud af løbende at informere om de bæredygtige elementer i de 2 mærkningsordninger.

Kvickly sundhed

Sundhed

Kvickly’s mest markante resultat inden for sundhed blev kåringen i Fødevarestyrelsens Nøglehulskonkurrence i uge 5 – 10. Kvickly løb med 3 ud af 9 mulige vindervarehuse, og blev dermed kåret som den kæde i Danmark, hvor det er nemmest at handle sundere. Med mere end 300 Nøglehulsmærkede varer i grundsortiment er Kvickly desuden en af de kæder, som har det største udvalg i Nøglehulsmærkede produkter.

Kædens opskriftskoncept SPISEtid har leveret 75 næringsberegnede opskrifter, hvoraf mindst 5 ud af de 12 opskrifter, som trykkes for hver pulje, har en fedtprocent på eller under 30 %, som anbefales af FVST. Desuden har hver pulje mindst 2 rene frugt og grønt opskrifter for at sætte fokus på netop frugt og grønt.

Endelig har Kvickly haft stor fokus på FrugtFjolserne, som er Coop’s sundere snack linie inden for frugt & grønt især henvendt til børnene. Et andet snack produkt inden for samme univers nemlig en FjolleBolle blev lanceret i 2010.

Elsparepaere

Klima

Kvickly havde især fokus på klimavenlige varer i uge 39 – 43 i forbindelse med Klima kampagnen. Her blev produkter markedsedsført som bl.a. el-sparepærer og magnet-cykellygter uden brug af batterier.

Etisk handel

Etisk handel

Kæden har oplevet en betragtelig stigning i omsætningen af fairtrade varer på 21 %. I uge 9 havde kæden stor fokus på fairtrade produkter med 4 sider samt information om principperne bag Fairtrade mærket. I uge 43 - 47 blev varer fra Afrika som noget helt nyt markedsført – eksempelvis kød fra Namibia.