1. Vi vil markedsføre og gøre Nøglehulsmærket kendt i Danmark. Målet er en kendskabsgrad på 80%

Sundhed titelbillede
Varehuschef Kvickly Spinderiet, Sonny Vaarby

I Coop har vi sat som mål, at ”Vi vil gøre det lettere for forbrugerne at vælge sundt, når de handler dagligvarer”

De fleste forbrugere har kun kort tid til at vælge den enkelte varer i supermarkedet, og det er de færreste, der tager sig tid til at læse næringsdeklarationen. I Coop arbejder vi for at udbrede det danske ernæringsmærke Nøglehullet, der gør det muligt for forbrugerne hurtigt at afkode, om en vare tilhører de sundere varianter i deres kategori.

Vi har sat os som mål

at vi vil medvirke til at gøre Nøglehullet kendt blandt danskerne. Det skal dels ske ved at markedsføre mærket og naturligvis også ved at have så mange Nøglehulsmærkede varer som muligt.

83 procent

83% kender Nøglehullet

Vores mål i ansvarlighedsplanen er, at Nøglehullet skal have en kendskabsgrad på 80% blandt de danske forbrugere. Dette mål blev opnået i foråret 2010, hvor der efter en kampagne fra Fødevarestyrelsen blev målt en kendskabsgrad på hele 83% blandt danskerne.

Danmarks ”sundeste” supermarkeder

Fødevarestyrelsen afholdt en stor kampagne i foråret for at fremme kendskabet til Nøglehulsmærket. En kampagne som vi bakkede massivt op omkring i Coop med en stor fælles kampagne først på året.

Omdrejningspunktet i kampagnen var, at danskerne skulle kåre det supermarked i deres region, som gjorde det lettest at vælge sundere.

Mere end 10.000 forbrugere havde i forbindelse med kampagnen indstillet de supermarkeder, som de mente gjorde en særlig indsats for at gøre det nemmere at vælge sundere.

Der var i alt 90 nominerede supermarkeder – heraf 62 fra Coops kæder og Coop kunne med Kvickly og SuperBrugsen vinde fem ud af ni titler:

  • Kvickly Holstebro
  • Kvickly Svendborg Storcenter
  • Kvickly Nexø
  • SuperBrugsen Tølløse
  • SuperBrugsen Nørre Alslev