8. Vi vil arbejde på at kortlægge kalorieindholdet i vores egne varemærker Coop og Änglamark og sætte mål for reduktion af kalorieindholdet i disse varemærker

Sundhed titelbillede

Kalorieregnskabet

Efter inspiration fra Kræftens Bekæmpelse besluttede vi i 2009 at påbegynde en kortlægning af kalorieindholdet, af de varer vi sælger i Coop. Ofte fremgår det på den enkelte vare, hvor mange kalorier som 100 g eller ml. varen indeholder. En samlet opgørelse baseret på salg og pakkestørrelser er dog aldrig gennemført.

En sådan kortlægning er et betydeligt arbejde, og vi har udvalgt en række kategorier, som vi mener, er særlige interessante. Udvælgelsen er sket ud fra en forventning om, at disse kategorier både bidrager med mange kalorier samlet set og en forventning om, at det er muligt at reducere kaloriebidraget fra kategorien.

En reduktion af kalorieindholdet kan ske på flere måder. Eksempelvis vil et ændret sortiment have stor betydning. Men for at gøre dette kræves der netop, at der er en viden om kalorieindholdet i varerne til stede, og at denne viden bliver brugt. Der kan også arbejdes på at ændre kampagnetrykket således, at fedtfattige varianter markedsføres mere, og kan der ændres på pakkestørrelser. Sidst men ikke mindst kan en produktudvikling af den enkelte vare naturligvis reducere kalorieindholdet.

Der er i 2010 arbejdet med kalorieregnskab på viktualier, pølser og pålæg, chips, sodavand, færdigretter og fedtstoffer.

Konkret har der inden for fedtstoffer
været arbejdet med:

Det er planen at inddrage nye kategorier i kalorieregnskabet i 2011
og at arbejde på, at den indhentede viden i højere grad anvendes.

Fedtstoffer info