Miljø

Global Compact titelbillede

Miljø, princip 7-9

Princip 7: Virksomheden bør støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer.

Princip 8: Virksomheden bør tage initiativ til at fremme større miljømæssig ansvarlighed.

Princip 9: Virksomheden bør opfordre til udvikling og spredning af miljøvenlige teknologier.

Eksempler på hvordan Coop arbejder med principperne:

Miljø og klima som fokusområder i ansvarlighedsplanen.

I Coop har vi stor fokus på miljø og klima, og i vores ansvarlighedsplan har vi forpligtet os til en række initiativer på området. I perioden 2009 til 2011 satte vi os et mål om at fordoble salget af miljømærkede varer, og dette mål er næsten opnået, eftersom salget er steget 90% siden 2008. Vi lovede også at stoppe salget af koncentrerede ukrudtsmidler og tilbyde mindre miljøbelastende alternativer inden udgangen af 2011, og vi har nu lanceret et alternativ til de koncentrerede midler kaldet ”A green way”.

Endelig arbejder vi som lovet kontinuerligt på at udbygge vores omtankebrand Änglamark, der (næsten) altid bærer et uafhængigt og anerkendt miljø- eller økologimærke. Siden 2008 har vi fået 354 flere Änglamark varer, så vi ved udgangen af 2011 har 605 Änglamark varer i sortimentet. Der har i 2011 været en fremgang på 14 % for salget af Änglamark varer.

Fokus på salg af økologiske varer.

Hos Coop tror vi på, at vi kan påvirke vores kunder i retning af et mere ansvarligt varevalg. Derfor vil vi øge informationen om økologi og miljø og informere kunderne om, hvilke økologiske og miljømærkede varer der tilbydes i butikkerne. Coop er den dagligvarekæde i Danmark med det største salg af økologiske fødevarer, da andelen af økologiske varer, der sælges i butikkerne, er 7 pct. af vores samlede fødevaresalg.

I 2011 har der været en fremgang på 4 % på salget af økologiske varer, og vi har 2651 økologiske varer til salg over året.

Fokus på certificeret bæredygtigt fiskeri.

I Coop har vi det bredeste sortiment af MSC mærkede fiskeprodukter i dansk dagligvarehandel. MSC har i samarbejde med eksperter udviklet standarder for bæredygtigt fiskeri og sporbarhed af fisk og skaldyr, der sikrer, at MSC-mærkede fisk og skaldyr stammer fra og kan spores tilbage til bæredygtige fiskerier. Se mere på www.msc.org. Siden 2008 har vi mere end tredoblet sortimentet af MSC mærkede fiskeprodukter, så vi i 2011 har 72 MSC mærkede varer.

Åbning af Danmarks første svanemærkede dagligvarebutikker.

Blandt de mange projekter vi kører på miljø- og klimaområdet, handler en del om at kortlægge og reducere vores energiforbrug. Vi har tilkendegivet, at vi som minimum vil reducere Coops Carbon Footprint med 12%. Ambitionen er, at dette skal ske inden for 3 år i perioden 2009 til 2011. Dette vil vi bl.a. efterleve ved at nedbringe energiforbruget i butikkerne og administrationen med 10 %. Der er indtil videre gennemført 372 energigennemgange samt installeret log på elforbrug i Kvickly, SuperBrugsen og Irma. I 83 butikker er der installeret overvågning og styring af køl og frost og tilsammen forventes disse tiltag at give en besparelse på 10 pct. i de involverede butikker.

Ladestander til el-biler ved Kvickly Horsens.

I vores ansvarlighedsplan 1-4-40 planen tilkendegav vi, at vi vil etablere mindst to miljømærkede butikker inden udgangen af 2011. I 2010 blev Irma på Islands Brygge svanemærket, som den første dagligvarebutik i Danmark og i 2011 fulgte SuperBrugsen i Hvalsø efter. Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke og kravene for at en butik kan blive svanemærket er, at butikken har en høj andel og et bredt sortiment af både miljømærkede og økologiske varer. Derudover skal butikken være omhyggelig med at spare på energiforbruget og have et effektivt køle- og frysesystem. En svanemærket butik har desuden pligt til at nedbringe mængden af affald bl.a. ved at sortere det, så det kan blive genanvendt, og det er et krav, at butikken anvender miljømærkede rengøringsmidler og tager hensyn til miljøet ved varetransporter.