4. Vi vil beregne Änglamark seriens CO2 bidrag og arbejde på at neutralisere dette

Klima titelbillede
Aenglamark-annonce

Uge 41 stod igen i 2011 i klimaets tegn i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen, og i den anledning forlængede Coop aftalen om at CO2-kompensere Änglamark vaskepulver.

Aftalen indebærer, at der plantes 7.500-10.000 træer pr. år i Mozambique (frem til 15. oktober 2011 i Uganda), der kompenserer for den mængde drivhusgasser, som varen giver anledning til. Der tilplantes ca. 26 hektar svarende til 36 fodboldbaner, og hele 34 familier er involveret i projektet.

Coop har indgået aftalen med Plan Vivo og U&W, der henholdsvis har beregnet CO2 aftrykket og sørger for, at der plantes det antal træer, der er aftalt på basis af beregningen af Änglamarks CO2 aftryk. Vi mener, at Plan Vivo er et velgennemtænkt program, som formår at nå ud til de fattigste beboere. Plan Vivo bliver desuden fremhævet af Det Økologiske Råd og Danmarks Naturfredningsforening som et troværdigt alternativ, i den folder de to organisationer sammen har udgivet om emnet ”grøn strøm”.

Fra oktober 2010, hvor CO2 kompenseringen startede og et år frem steg, salget af Änglamark vaskepulver med knap 20 procent. Änglamark er langt det største mærke inden for vaskepulver i Coop, og det sælges i en mængde, der svarer til cirka 36 millioner tøjvaske om året. I uge 41 var der ud over Änglamark vaskepulver også en klimavinkel på FDB’s Madpyramide, og i butikkerne kunne kunderne finde klimavenlige opskrifter i blandt andet Frugt & Grønt afdelingerne.