5. Vi vil identificere og fordoble salget af klimavenlige varer inden 3 år

Klima titelbillede
Klimavenlige varer

Identificere klimavenlige varer

I ansvarlighedsplanen er målet at identificere og fordoble salget af klimavenlige varer. Det er lettere sagt end gjort, for der findes ingen facitliste over, hvilke varer der er klimavenlige. Og det eneste der er sikkert er, at den mest klimavenlige vare, er den, som du undlader at købe.

Klimavenlige varer

Vi har både haft dialog med miljøstyrelsen og WWF for på den måde at få inspiration til at vurdere, hvilke varer der kan kaldes klimavenlige. Efterfølgende har vi opstillet vores egen liste over, hvilke varer vi mener, kan betegnes som et godt klimavalg.

  • Miljømærkede varer, hvor der er stilles krav til miljøbelastningen i hele varens livscyklus.
  • Varer der i sig selv giver en energibesparelse. Det er for eksempel elsparepærer, magnet cykellygter, solcelle opladere og andre lignende varer.
  • Fødevarer der har et lavere CO2 udslip end lignende varer. For eksempel årstidens frugt og grønt eller fisk og fjerkræ frem for oksekød.

Da de klimavenlige varer er sammensat så forskellige varer med meget forskellige funktion og med meget forskellige forbrugsmønstre er en sammenligning umulig. Vi kan dog konstatere, at salget af de miljømærkede næsten er fordoblet i de seneste 3 år. Særligt på dagligvarer er der sket en stor stigning i salget, mens der er kommet mange nye varer inden for nonfood i det seneste år.

Spar på lyset

Elsparepærer er en vare, der i sig selv har været symbol for energibesparelser. Hvis vi ser tilbage til 2008 er salget steget i de seneste 3 år, men langt fra fordoblet. I starten steg salget på grund af massiv markedsføring i Coop og mange tilbud. Efterfølgende er de matte glødepærer blevet forbudt. Disse regler fra EU medfører naturligvis, at salget af elsparepærer stiger helt af sig selv.

De elsparepærer, Coop sælger, har en levetid på 6-15.000 timer, og vi er ligeledes begyndt at sælge LED ”pærer” med en levetid på op til 25.000 timer og et endnu lavere energiforbrug. En traditionel glødepæres levetid er på 1.000 timer. Der er derfor ingen tvivl om, at salget af lyskilder vil falde, efterhånden som levetiden bliver forlænget, og de samlede el og miljøbesparelser vil stige.