Status klima

Klima status

Vi vil tage ansvar for klimaudfordringerne og bidrage til at identificere og udbyde dagligvarer med mindre klimabelastning

 

Handling

Status

Aktiviteter

1. Vi vil kortlægge og reducere Coop’s driftsmæssige carbon footprint med 12%

Carbon footprint for 2011 bliver udregnet så snart data er tilgængelige fra eksterne partnere og sammenlignet med baseline i 2008.

De foreløbige data indikerer, at vi når i mål med de 12 % reduktion.

Det første Carbon footprint for drift og logistik er beregnet med 2008 som udgangspunkt. Samlet CO2 bidrag androg 300.064 ton CO2.

2. Vi vil reducere vores energiforbrug med 10% i butikkerne og administrationen

Der er installeret overvågning og styring på elforbrug til køl og frost i:
60 Coop Kvickly
39 Coop SuperBrugsen
1 Coop C
80 Irma

Ventilatorer i køl og frost møbler er udskiftet til energibesparende ventilatorer i Coop ejede butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen.

Alle tiltag gennem de 3 år forventes at give en besparelse på over 10 % i de involverede butikker

3. Vi vil etablere en grøn flagskibsbutik, hvor nye energivenlige teknologier løbende testes

Beskrivelse er udarbejdet og projektet er prissat. Projektet blev ikke gennemført i denne strategiperiode.

4. Vi vil beregne Änglamark seriens CO2 bidrag og arbejde på at neutralisere dette

Änglamark seriens CO2 bidrag er kortlagt i 2009.

Änglamark vaskepulver bliver fortsat CO2 kompenseret. Der blev kompenseret for 3.000 ton CO2, svarende til 7.500-10.000 træer. Fremadrettet bliver der plantet træer i forbindelse med et Plan Vivo projekt i Mozambique.

I 2010 blev der plantet træer i Uganda svarende til 2.111 tons CO2.

Der er indtil videre besluttet ikke at kompensere yderligere varer.

5. Vi vil identificere og fordoble salget af klimavenlige varer inden tre år Klimavenlige varer er defineret til:
  • Miljømærkede varer.
  • Varer der i sig selv mindsker energiforbruget.
  • Frugt og grønt i sæson. Fremgang miljømærkede dagligvarer 2010: 18% Indeks nonfood varer: 2%
6. Vi vil afholde en årlig ”klimauge”, hvor vi sætter fokus på klimavenligt forbrug

Uge 41 blev der traditionen tro afholdt en klima uge - denne gang i samarbejde med FDB, hvor klimavenlig mad var i fokus.
CO2 kompensering af Änglamark vaskepulver blev relanceret.

7. Vi vil oplyse forbrugerne om sammenhængen mellem dagligvarer og klimabelastning

Vi har udarbejdet Coops 10 klimaråd og informerer primært på Coops hjemmeside samt alle aktiviteter i klima ugen uge 41.

8. Vi vil reducere klimabelastningen fra vores eksterne transportører

Den gennemsnitlige euronormen for de lastbliver der kører for Coop er blevet kraftigt forbedret fra 3,68 i 2009 til 4,26 i dag.

Der er indført krav om, at ny indkøbte biler der skal køre for Coop skal overholde højeste euronorm.

Coops tomgangspolitik er kommunikeret til alle vognmænd og butikker.

Der justeres fortløbende på ruter for at optimere kørslen og dermed brændstofforbruget.

9. Vi vil løbende informere og inddrage vores medarbejdere i, hvordan de selv kan medvirke til at reducere klimabelastningen på arbejdet og privat

Informationsindsatsen er primært på Coops intranet, via CSR rapport samt under klimaugen.

10. Vi vil øge informationen om de initiativer, som Coop gør for klimaet

Primære informationskilder har været Coops hjemmeside og intranet samt alle aktiviteter i klima ugen uge 41.