Status miljø & økologi

Miljø status

Vi vil være førende i dagligvarehandlen på miljø og økologi

 

Handling

Status

Aktiviteter

1. Vi vil bygge Danmarks førende omtanke brand, Änglamark

Änglamark brandet er i 2011 blevet udvidet til at omfatte flere varer herunder også flere nonfood varer og der er fortsat fremgang i salget.

Fremgang i salg 2011: 14 %

I 2011 har vi haft 605 Änglamark varer.

Indeks 164 på Änglamark tekstil.

Antal varer 2010: 481
Antal varer 2009: 333
Antal varer 2008: 251

2. Vi vil sikre det bredeste sortiment af økologiske produkter på det danske marked

Fremgang i salget på 4 %

I 2011 har der været 2651 varer til salg over året

Økologi indeks kæder:
Kvickly: 96
SuperBrugsen: 102
Dagli’Brugsen: 104
Irma: 100
Fakta: 122

3. Vi vil fordoble salget af miljømærkede varer inden udgangen af 2011 Målsætningen er næsten opnået. Salget er øget med 90 % siden 2008 på alle miljømærkede varer.

Dagligvare 2011:
Fremgang på 4 % i salget i 2011
192 varer med salg over året. 188 Svanemærkede
4 Blomst mærkede

2010: 180 varer

Nonfood:

Svanemærkede varer: indeks 100.
Blomst mærkede: indeks 64
Samlet set indeks 85.

Salget af Svanemærkede varer dækker over en stor fremgang på tekstil og mindre tilbagegang på de øvrige områder.

4. Vi vil medvirke til at reducere miljøbelastningen fra plasticposer ved at udbyde og markedsføre genanvendelige bæreposer i butikkerne

Irma og SuperBrugsen har solgt genbrugelige poser i hele 2011.

Velgørenhedsposen fra 2010 er ligeledes blevet solgt i 2011.

I perioden 2009-2011 er salget af plastposer faldet med 5 %.

SuperBrugsen og Dagli’Brugsens plastik poser er fremstillet i 80 % genbrugsplast.

SuperBrugsen opfordrer meget synligt på posen til at man bruger den flere gange.

5. Vi vil stoppe salget af koncentrerede ukrudtsmidler og tilbyde mindre miljøbelastende alternativer inden udgangen af 2011

I 2011 lancerede Coop et alternativ til de koncentrerede midler – ”A green way”. Salget af disse midler vil fortsætte fremadrettet.

Lagerbeholdning af koncentrerede midler er forsøgt realiseret. Men ikke endelig solgt og der eksisterer derfor fortsat en lille restbeholdning.

6. Vi vil sikre det bredeste sortiment af MSC mærkede fiskeprodukter i dansk dagligvarehandel

72 varer med salg i 2011, hvilket er en meget stor stigning i antal varer, svarende til mere end en 3 dobling i forhold til baseline i 2008.

Salget er derimod gået lidt tilbage og året slutter på indeks 95.

Antal varer 2010: 40
Antal varer 2009: 34
Antal varer 2008: 20

7. Vi vil i samarbejde med FDB udvikle og markedsføre nye FSC mærkede varer

I 2011 er der lanceret 3 nye produkter (skærebræt, serveringsbakke og ostefad) fra Coatlahl i Honduras og udviklingsarbejdet fortsætter fremadrettet.

Der er gennemført mange kampagner heraf flest i Kvickly der i årets løb har markedsført FSC mærkede varer 13 gange.

8. Vi vil reducere emballageforbruget til vores egne varemærker

Der sker en løbende optimering af mange emballager og produkter, som ofte giver en emballage reduktion, men det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at dokumentere dette.

Vi ønsker derfor at udvikle et værktøj, der sætter vores indkøbere i stand til at foretaget en mere kvalificeret dialog med leverandører før nye varer introduceres. Vi er fortsat i dialog med Miljøstyrelsen om mulighederne for at samarbejde om dette værktøj.

9. Vi vil etablere mindst to miljømærkede butikker inden udgangen af 2011

SuperBrugsen Hvalsø er blevet miljømærket i efteråret 2011. I forvejen er Irma på Islands Brygge miljømærket.

10. Vi vil øge informationen om økologi og miljø til forbrugerne, samt informere om hvilke økologiske og miljømærkede varer der tilbydes i butikker

Informationsindsatsen er øget løbende. Både med CSR rapport, online magasin, hjemmeside, ekstern annoncering og synlighed i tilbudsaviser.