Dilemmaer i ansvarlighedsarbejdet

Dillemaer titelbillede

Bindeled mellem producenter og forbrugere

I Coop har vi en vision om at være det mest ansvarlige sted at handle og arbejde. Men hvad betyder det i praksis, og hvordan kan en dagligvarevirksomhed være ansvarlig?

Som dagligvarevirksomhed er vi bindeled mellem producenter og forbrugere, og vi har derfor mulighed for at påvirke begge parter. Vi kan fx opmuntre producenterne til mere ansvarlige produktionsmetoder, ligesom vi stiller krav til, hvilke indholdsstoffer vi vil have i vores varer. Vi kan ligeledes forsøge at påvirke forbrugerne ved at oplyse dem om hvilke varer der er mest ansvarlige og ved hele tiden at udvide sortimentet af de ansvarlige varer som f.eks. økologiske, miljømærkede og Fairtrade mærkede produkter.

Med en årlig omsætning på over 50 milliarder i vores butikker (inklusive brugsforeninger og inklusiv moms) er der virkelig et stort potentiale for at påvirke kunderne i retning af et mere ”ansvarligt forbrug”. Men hele dagligvarebranchen står foran et overordnet paradoks, når det gælder om, at få kunderne til at handle mere ansvarligt. For hvis vi virkelig skulle fremme ansvarlighed, skulle vi få kunderne til at købe færre varer og smide mindre ud. Men som købmænd har vi naturligvis en overordnet interesse i at sælge flere varer i butikkerne og øge vores omsætning.

Dette er blot et enkelt eksempel på, at arbejdet med ansvarlighed er fyldt med dilemmaer. Vi kan nævne mange flere, som f.eks:

  • I Coop vil vi gerne være med til at hjælpe Afrika gennem handel. Vi arbejder derfor med at få flere afrikanske varer på hylderne. Men det kræver samtidig, at varerne skal transporteres langt og i nogen tilfælde med fly, så varerne er friske, når de kommer i butikkerne.
  • I Coop vil vi gerne kunne tilbyde vores kunder legetøj fra Fjernøsten, der kan konkurrere på prisen, men legetøjet skal selvfølgelig være ansvarligt produceret, og arbejderne skal have fået en god løn og haft ordentlige arbejdsforhold.
  • I Coop vil vi gerne undgå at smide en masse mad ud, når dagen er omme, men vi vil samtidig gerne sikre os, at de kunder der kommer 5 minutter i lukketid eksempelvis kan finde en liter af hver slags mælk på hylderne.
  • I Coop vil vi gerne tilbyde kunderne mængderabatter, cigaretter, alkohol, slik, sodavand og andre usunde fødevarer, men vi vil samtidig påvirke kunderne til at træffe de ernæringsmæssige bedste valg og være med til at modvirke fedme i befolkningen.

Ansvarlighed er ofte et spørgsmål om at finde den rette balance mellem forskellige interesser, og derudover handler ansvarlighed for en dagligvarevirksomhed også i høj grad om at vælge til og fra på ansvarlig vis. Vi syntes f.eks. ikke længere, vi kunne forsvare at sælge koncentrerede ukrudtsmidler, derfor valgte vi det fra. Til gengæld vil vi gerne øge salget af varer med Nøglehullet, Svanen eller et økologimærke – derfor vælger vi det til. Men vores kunder må selv træffe deres mere eller mindre ansvarlige valg, når de fylder indkøbsvognen.

Vi gør hvad vi kan - vil du være med?