8. Vi vil arbejde på at kortlægge kalorieindholdet i vores egne varemærker Coop og Änglamark og sætte mål for reduktion af kalorieindholdet i disse varemærker.

Sundhed titelbillede

Kalorieregnskabet

Siden 2009 har vi i Coop forsøgsvis arbejdet på en kortlægning af kalorieindholdet i en række af de varer, vi sælger. Inspirationen til dette projekt kom fra Kræftens Bekæmpelse, der mente, at man gennem et større fokus på kalorieindholdet i den enkelte vare, ville fremme en udvikling, der ideelt set ville medføre en reduktion af kalorieindtaget hos forbrugerne.

En reduktion af kalorieindholdet kan ske på flere måder. Eksempelvis vil et ændret sortiment have stor betydning. Men for at gøre dette kræves der netop, at der er en viden om kalorieindholdet i varerne til stede, og at denne viden bliver brugt. Der kan også arbejdes på at ændre sammensætningen af tilbud således, at fedtfattige varianter markedsføres mere, og der kan ændres på pakkestørrelser. Sidst men ikke mindst kan en produktudvikling af den enkelte vare naturligvis reducere kalorieindholdet.

Der blev i 2010 arbejdet med kalorieregnskab på viktualier, pølser og pålæg, chips, sodavand, færdigretter og fedtstoffer. Der er ikke blevet tilføjet yderligere produktgrupper i 2011.

Vi kan konkludere, at kortlægning af kalorieindholdet i princippet er en god ide, men et værktøj der er svært at anvende i en travl hverdag. Projektet har imidlertid givet både indkøbere og leverandører større indsigt i, at man gennem at forholde sig til kalorieindholdet i den enkelte vare, kan medvirke til at nedsætte det samlede kalorieudbud, og dermed reducere forbrugernes kalorieindtag.

Det må derfor forventes, at projektet generelt har medvirket til en produktudvikling mod varer med reduceret kalorieindhold. Det er dog ikke noget, som vi kan dokumentere konkret.