9. Vi vil med udgangspunkt i ”Dagligvarehandlens 13 punktplan mod fedme” gå i dialog med vores leverandører for at reducere problemet

Sundhed titelbillede

13 punktsplanen

Coop udarbejdede i 2008 den såkaldte 13 punkts plan mod fedme sammen med vores kolleger fra dagligvarebranchen og Dansk Erhverv. Senere er planen også tiltrådt af benzinforhandlerne.

De 13 punkter i planen er det grundlag, som alle i branchen er blevet enige om at arbejde ud fra i dagligvarehandelens indsats mod fedme.

Alle dagligvareaktører bruger i dag sundhed som en konkurrenceparameter. Der konkurreres om at øge salget af frugt og grønt, om at have flest nøglehulsmærkede produkter og om udviklingen af forskellige ansvarligheds serier, der inddrager sundhed.

Planen har ligeledes haft stor betydning for en række ting, der netop ikke er sket eller ikke længere sker. Der er sket en opbremsning i pakkestørrelserne for usunde fødevarer, slik og usunde produkter anvendes ikke som tilgift, og der er generelt en større omtanke bag, hvilke varer der anvendes i forbindelse med fødselsdage og åbninger af nye butikker.

I Coop har vi anvendt 13 punkts planen som udgangspunkt for dialog med vores leverandører, og det diskuteres især inden for nydelsesmidler, om eksempelvis en større pakkestørrelse er i overensstemmelse med 13 punkts planens intentioner.

Planen blev ikke yderligere udviklet i 2011, men det er forventningen, at vi sammen med de øvrige aktører i handelen vil udvikle planen yderligere i løbet af 2012.