1. Vi vil bygge Danmarks førende omtankebrand, Änglamark

Miljø & Økologi titelbillede
Änglamark reklamefilm

Änglamark – fyld dit liv med alt det gode

Coop har arbejdet med ansvarlighed gennem mange år, og vi var de første I Danmark, der begyndte at sælge økologiske og miljømærkede varer i supermarkeder.

Änglamark kan ses som en naturlig udvikling af vores ansvarlighedsarbejde, og er et godt eksempel på, hvordan arbejdet med ansvarlighed udmønter sig i konkrete varer.

Vi betragter Änglamark som en unik konkurrencefordel for Coop, og det er en vareserie, som vi hele tiden ønsker at udvikle, og varer som vi bruger mange ressourcer på at markedsføre. En indsats som får det samlede danske marked for økologiske og miljømærkede varer til at stige.

Den samlede omsætning på Änglamark er steget med 14 % i 2011. Änglamark-sortimentet bestod i 2011 af mere end 600 varer, og sortimentet udvides løbende.

Mest solgte Änglamark produkter 2011

Aenglamark loeb Aenglamark loeb
Aenglamark produkter

Kendskab til Änglamark

Omkring 95 pct. af danskerne i målgruppen kvinder 30-55 år kender Änglamark. Forskellen mellem målgruppen og den danske befolknings kendskab til Änglamark er ikke længere så stor, som den tidligere har været. Blandt den danske befolkning kender cirka 90 pct. Änglamark.

Änglamark placerer sig højst i forbrugernes kendskab til økologivenlige brands. Ikke overraskende ligger Änglamark også højst i målingen af, hvilke brands forbrugerne forbinder med miljøvenlighed.

80 procent ved, at Coop står bag Änglamark, og mærket bliver opfattet som moderne og nyt i forhold til eksempelvis Neutral og Urtekram. Samtidig er Änglamarks fokus på småbørnsfamilier slået godt igennem, da hele 70 procent af forældre med børn i alderen 0-2 år kender Änglamark nogenlunde eller meget godt.

qr_code fjerne pletter app

Ny miljøvenlig guide til at fjerne pletter

Änglamark lancerede i efteråret 2011 en funktionel og letanvendelig pletfjerner-guide i form af en app, som kan downloades til iPhone.

App’en indeholder gode råd til at fjerne pletter på en miljøvenlig måde, Änglamark produktoversigt på vaskemidler, forklaring på symbolerne på vaskeanvisningen og gode råd til, hvordan man vasker forskellige tekstiler. Pletfjerner-gudien kan også ses i en online version på Änglamarks Facebook side.

Scan for at hente app’en

facebook app

Änglamark på Facebook

Sociale medier, heriblandt Facebook, blev i 2011 en ny del af Änglamarks markedsføringsstrategi, og siden Änglamark kom på Facebook i april 2011 har brandet fået over 22.000 stabile og loyale ”liker’s”, som er meget aktive og involverer sig.

Facebook er en unik mulighed for at komme i dialog med forbrugerne og komme meget tættere på dem, end Änglamark gør via de gængse markedsføringskanaler som bl.a. tilbudsavisen.

Præsentation af produkter, nyheder og tests er nogle af måderne, hvorpå Änglamark involverer og aktiverer sine ”liker’s” på Facebook. Det sker flere gange om ugen. Også konkurrencer med præmier som Änglamark gavekurv, økologisk luksusophold på hotel Ängavallen i Sydsverige og et års forbrug af bleer var med til at fastholde interessen for Änglamark på Facebook i 2011.

Nyheder i Änglamark

Änglamark er består af et stort og bredt sortiment af økologiske, miljørvenlige eller allergivenlige produkter. Der bliver løbende udviklet nye varer. Her er nogle eksempler på nyheder i 2011:

facebook app

Løb med Änglamark

Änglamark var ligesom i de to foregående år sponsor for Änglamark Aftenløb og Änglamark Nytårsløb i 2011. Begge løb blev afholdt på Østerbro Stadion og var en stor succes.

Änglamark Aftenløb blev afholdt den 11. august, hvor knap 1000 deltagere trodsede regnen.

Ved Änglamark Nytårsløb den 31. december deltog omkring 3800 løbere. Igen i år var der arrangeret et børneløb, og mange havde valgt at samle hele familien til årets sidste løb. Der blev uddelt masser af spurtpræmier og alle løbere modtog ved løbet en goodiebag med Änglamark produkter.

Også i 2012 vil der være Änglamark-løb.

Aenglamark loeb