3. Vi vil fordoble salget af miljømærkede varer inden udgangen af 2011

Miljø & Økologi titelbillede

Miljømærkede varer

Når man køber varer, der er mærket med Svanen eller Blomsten, kan man som forbruger være sikker på, at der er stillet skrappe miljøkrav, og at der er taget hensyn til sundheden.

Miljømærket nonfood

På nonfood området er det især på tekstil, der er sket noget i 2011, og her er det særligt antallet af miljømærkede varer inden for børnetøj, der er vokset. Børnetøjet er enten mærket med Svanen eller Blomsten.

Coops svanemærkede tøj er lavet af økologisk bomuld, og der er stillet skrappe krav til vandforbrug og brug af kemikalier i hele produktionsprocessen.

Miljømærket nonfood

Status for salget

Vores må om at fordoble salget af miljømærkede varer er 90% opfyldt

Dagligvarer:

Fremgang på 4 % i salget i 2011

192 varer til salg i butikkerne - heraf 188 med Svanen og 4 med Blomsten

2010 var der 180 varer

Med salget i 2008 som udgangspunkt kommer vi næsten i mål med en fordobling i salget af dagligvarer, her mangler kun de sidste 5 %.

Nonfood:

Salget af miljømærket nonfood er gået tilbage i 2011 og ligger på indeks 85. Tilbagegangen er sket på de blomstmærkede varer. For de svanemærkede varer er salget uændret, men det dækker over store variationer, idet der er sket en stor stigning indenfor miljømærket tekstil.

Der er en række nye svanemærkede nonfood varer på vej i starten af 2012.

Miljømærkning af fødevarer

I 2011 har der været en del debat om miljømærkning af fødevarer. Traditionelt findes miljømærkerne kun på ”ikke-fødevarer”, og økologimærket viser vejen til de mindre miljøbelastende fødevarer. Nu ønsker EU, at Blomsten også skal gælde for fødevarer, og organisationerne bag den nordiske Svane er begyndt at udarbejde kriterier for brød.

I Coop er vi meget skeptiske overfor dette initiativ, da vi mener, at økologimærket fint opfylder kravet om at mindske miljøbelastningen fra fødevarerne. Hvis vi skal have miljømærket mad må udgangspunktet som minimum være, at råvarerne er økologiske. Dermed er der kun meget ”lidt” tilbage i varens samlede miljøbelastning, som miljømærkerne kan være med til at regulere.

En anden vigtig problemstilling omkring dette spørgsmål er forvirring af forbrugerne. Der findes allerede mange mærker på dagligvaremarkedet, men det er overskueligt for forbrugerne, fordi alle mærkerne har et klart defineret ”ansvarsområde”. Det værste scenarie er derfor, at forbrugerne bliver mødt med f.eks;. et økologisk rugbrød, et Svanemærket rugbrød, et rugbrød med begge mærker og et helt uden. Coop mener, at det vigtigt, at give forbrugerne et valg, men det skal være et overskueligt valg.